Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Úvod Aktuality

Aktuality

Seminář VVA 2019 Velké vývojové celky je za námi

02. 12. 2019 - Další ročník je minulostí. Tradiční seminář VVA má za sebou další úspěšné vydání — tentokrát už dvanácté. Připomeňte si setkání na téma velkých vývojových celků slovem i obrazem.

Další ročník je minulostí. Tradiční seminář VVA má za sebou další úspěšné vydání — tentokrát už dvanácté. Připomeňte si setkání na téma velkých vývojových celků slovem i obrazem.

Tradice se mají dodržovat a nejinak tomu bylo i druhý listopadový čtvrtek v podhůří našich nejvyšších hor. I tentokrát celý den hostil útulný lázeňský resort Tree of Life v Lázních Bělohrad, který nabídl příjemné a moderní prostředí a zázemí nebo bohatou nabídku občerstvení po celý den. Nechybělo zaujaté publikum a plejáda velezajímavých přednášejících, jejichž poutavé příspěvky se letos nesly ve znamení velkých vývojových celků.

„Letošní ročník VVA byl obrovský úspěch. Dělá nám radost, že prezentující firmy ukázaly svou expertízu uřídit velké vývojové celky, ať už to jsou Autobusy Iveco, autonomní autobusy od Altranu s kompletním a realizovaným řešením a projektovým řízením, expertíza Italdesign v České republice, nebo supervýkonné lasery pro Akademii věd. Takovéto komplexní projekty by nebylo možné uřídit bez zkušených týmů jak na úrovni samotného projektu, tak na úrovni jeho řízení. Jsme rádi, že firmy jako Iveco, Italdesign, ELI Beamlines, ale i další velmi pozitivně hodnotily dosavadní spolupráci s Altranem a deklarovaly připravenost ujmout se dalších velkých vývojových projektů na českém trhu. Těšíme se na další výzvy, které jistě přijdou,“ říká ředitel pořádající společnosti Altran Petr Havlík.

Dvakrát z Mladé Boleslavi

Žádné pomalé rozjezdy. Celý den začal jednou z letošních novinek světových silnic, Škodou Scala. O vývoji její karoserie přišel poreferovat Jindřich Houdek z mladoboleslavské automobilky. Jméno automobilu znamená schody a i největší český výrobce automobilů postoupil o několik stupínků výše, co se svařené karoserie týká. Řeč byla jednak o samotném projektu — palubních systémech, aerodynamice a emisích —, jednak o karoserii, která oproti Rapidu narostla ve všech směrech, má vyšší torzní tuhost a je bezpečnější při nárazových zkouškách. Zajímavým detailem byly akustické překážky, které uzavírají profil karoserie a zabrání šíření nežádoucích zvuků skrze ni.

Jiří Učeň z téže automobilky doplněný o Františka Sedláčka a Stanislava Špirka ze Západočeské univerzity v Plzni pak hovořil o topologické optimalizaci struktury karoserie. Jde o nalezení nejnižší možné hmotnosti při zachování funkčnosti. Pánové ukázali, že tuto optimalizaci lze použít i na velký vývojový celek, jakým je svařená karoserie. Začínalo se numerickými simulacemi a pokračovalo strukturální optimalizací klobouku karoserie — tedy tím, jak uspořádat materiál, aby se dosáhlo co nejlepšího rozložení hmotnosti a co nejlepší pevnosti. Pohled do budoucna pak říkal, že 3D tisk částí karoserie není daleko — záleží prý na tom, až klesne jeho cena na zajímavou úroveň.

Autonomně na letišti a spolupráce s Italy

Po první „kávové“ přestávce se za mikrofon postavil Gerald van Lankveld z nizozemského Altranu. Ukázal cestu této společnosti v oblasti autonomní jízdy od konceptu po prototyp a homologaci. Zmínil i dvacetileté zkušenosti s vysokonapěťovými systémy a předvedl některé simulační nástroje. Na závěr byla k vidění třetí verze autonomního vozu People Mover, na kterém van Lankveldovi lidé pracují poslední tři roky. Už jezdí například na letišti v Dubaji a příští rok jej uvidíme v ostrém provozu na rotterdamském letišti.

Následující řečník měl na jmenovce obzvlášť zvučného zaměstnavatele. Antonio Casu, který má pod palcem celý vývoj ve společnosti Italdesign, představil firmu a její příběh — od designu přes inženýrství či předsériové centrum až po průmyslový design a řešení moderní mobility. Ukázal rovněž vlastní automobilový supersport Zerouno, který je založen na Audi R8, existuje v pěti homologovaných kusech a stojí jeden a půl milionu eur. V závěru pak Casu předestřel, co všechno by jeho společnost mohla pro český automobilový průmysl dělat, a vyjádřil naději, že u nás vznikne stálá kancelář Italdesignu.

Autobusy a světla laděná v Indii

Megatrendy ve vývoji autobusů — to byl název příspěvku Jiřího Vaňka ze společnosti Iveco. Největší evropský výrobce autobusů sídlící v Česku má před sebou velké výzvy — hromadná doprava bude hrát větší a větší roli. Mezi zmíněné trendy patří automatizace a asistenční systémy, digitalizace, prediktivní údržba a alternativní pohony. Podle Vaňka není daleko doba, kdy se ve městech rozšíří trolejbusy s akumulátory, které mohou částečně jezdit nezávisle na infrastruktuře.

Po lahodném obědě patřilo pódium Marku Olivikovi ze společnosti Hella, který se podělil o zkušenosti z vývoje světlometů pro Mercedes třídy A. Zmínil, že styling denního svícení — které je dnes vizuální vizitkou aut — dnes zabere víc času než hlavní světla nebo to, že vývoj neoslňujícího dálkového světlometu trvá asi tři roky. Pro přítomné bylo možná překvapením, že jen půl roku spolkne výroba nářadí, stejně jako například homologace v Číně. Většina detailů se pak ladí v Indii a bez zajímavosti není ani to, že Hella si sama vyrábí jen ty nejnáročnější části — krycí sklo a opticky kritické díly —, vše ostatní nakupuje.

Laserové okénko a trojrozměrný tisk

Jako další se za řečnickým pultíkem objevil Bedřich Rus ze společnosti ELI Beamlines, která u Prahy provozuje jeden z nejmodernějších a nejsilnějších laserů. Vedle historie této technologie a základů kvantové teorie ukázal, čím je podobný fyzikální laserový projekt zajímavý a jaký může být jeho přesah do průmyslu a dalších aplikací. Využití už dnes tato řešení nacházejí například při vizualizacích deformací lopatek turbín leteckých motorů při vysokých otáčkách, laserová inerciální fúze najde uplatnění v energetice a protonová laserová terapie by mohla přinést revoluci v léčbě rakoviny.

Po krátkém oddechu se přednáškový program vřítil do cílové rovinky. První části se ujal Petr Kouba ze společnosti 3Dwiser, který na případové studii ukázal možnosti využití 3D tisku v automobilovém průmyslu. Výhodou takzvaných aditivních technologií je rychlost, s jakou lze mít od počátečního návrhu v ruce fyzický model, nebo zajímavá úspora nákladů. Uvedl několik praktických užití — například tisk jednoúčelových strojů u výrobce těsnění dveří automobilů Saar Gummi nebo pedály studentské formule liberecké techniky, které se tisknou z karbonu.

Na příkladu výroby koncepčního vozu představil inovace v manipulační technice Petr Stejskal ze společnosti ONE3D — jedná se například o chemické vyhlazování povrchu SLS dílů, díky němuž je povrch otěruvzdorný a nenasákavý, má nižší drsnost a je pružnější.

Celý den uzavřel příspěvek Alexandera Bödchera z německého Altranu, který se věnoval řízení projektů v kontextu inženýrských a strojírenských služeb. Zvyšování efektivity při řízení dnešních komplexních projektů se více a více bude dosahovat prostřednictvím standardizace a automatizace jednotlivých dovedností a procesů. Velkou roli v posunu vpřed podle něj bude mít rovněž globální inženýrství.

A bylo to. Posledních pár slov a poděkování všem zúčastněným z úst Petra Havlíka a příjemně strávený den doslova nabitý zajímavými informacemi mohl být prohlášen za ukončený.

Pár měsíců na oddech a pak už se v Hořicích zase začne usilovně pracovat na dalším ročníku oblíbené konference.

« Zpět na výpis