Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Úvod Aktuality

Aktuality

ABY LESKLÁ LESKLÁ BYLA. LABORATORNÍ MYČKA.

02. 10. 2017 - Šampon, kartáče, vosk, sušení. Do myčky jezdíme s autem všichni. Jaký je ale pohled z druhé strany? Co zajímá výrobce? Jak se zkouší účinky mytí na lak?

Jaké jsou účinky moderních kontaktních myček na lak našich aut? Škrábou, nebo neškrábou? Jsou pro lak vhodné, nebo nebezpečné? Asi každého z nás napadlo – když seděl v myčce a rotující kartáče kolem něj rozehrály své pěnivé rodeo –, jestli se i během výroby aut přihlíží k tomu, jaké účinky bude mytí mít na lak, jeho kvalitu a lesk.


Mycí laboratoř

Odpověď zní ano. To, jaký vliv kartáče myčky na lak mají, se zkouší v komoře velké jako vaše šatní skříň. Jednu takovou od německé firmy Amtec disponuje naše vývojová zkušebna. Myčka je zkonstruovaná a postavená přesně podle normy ISO 20566:2013 a je jedinou svého druhu v Čechách. Co tohle unikátní zařízení obnáší popisuje zkušební inženýr Jaroslav Kopřiva. „Laboratorní myčka je komora s kartáčem, kde se simulují reálné podmínky, kterým je vystavena svrchní lakovaná vrstva karosérie při průjezdu komerční myčkou."

Na posuvný stůl uvnitř myčky se umístí vzorek, ideálně by to měl být rovinný díl o rozměrech 305 × 105 milimetrů s lakovanou vrstvou daného dílu auta. „Většinou ale takhle ideální díl nemáme,“ podotýká Jaroslav Kopřiva, „protože zákazníci požadují testovat skutečné díly – například výřez z nárazníku nebo ze dveří, kus ozdobné lišty nebo loga.“


Křemičitý prach na ně!

Díl se tedy umístí na pojízdný stůl a nechá se projít deseti cykly „mytí“. Vždy proti směru pohybu stolu jsou trysky, z nichž na díl stříká voda smíchaná s křemičitým práškem v poměru 1,5 gramu na litr vody. Tato směs se připravuje v sudu postaveném vedle komory. Vše řídí integrovaný počítač.

Co se tedy na dílech hodnotí? „Vždy před zkouškou se leskoměrem pod úhlem dvacet stupňů změří na testovaném dílu lesk laku. A totéž, na stejném místě, se udělá po zkoušce, po deseti mycích cyklech. Hodnotí se, jestli díl není matný nebo jinak poškozený, poškrábaný,“ vysvětluje Jaroslav Kopřiva.

Zařízení simuluje skutečné myčky, ty však na auto stříkají chemii a vodu, případně vosk – proč tedy ten křemičitý prášek, říkáme si. „Tím simulujeme nečistoty, které na sebe auto při provozu nachytá. Nenapodobujeme mytí jako takové, ale jenom mechanické účinky kartáče na více nebo méně zašpiněnou, zaprášenou karosérii,“ doplňuje Jaroslav Kopřiva.


Různé kartáče, různé programy

Podle normy ISO 20566:2013 se při simulaci používá polyetylenový kartáč; pokud by však byla požadována zkouška se starším, podle mnohých agresivnějším nylonovým kartáčem (nebo naopak s modernější variantou s látkovými proužky nebo PE pěnou s uzavřenými póry), možné to samozřejmě je. Myčka se dokonce už dodává s nainstalovanými mycími programy pro tyto alternativní kartáče, které mají například jiné otáčky a podobně.

Po skončení testu a osušení jemnou neškrábavou látkou se znovu změří lesk, díl se potom nechá dvě hodiny v šedesáti stupních Celsia ustálit a změří se znovu.

Pan Kopřiva zmiňuje ještě jednu zajímavou a důležitou věc: „Další aspekt, který je potřeba sledovat, je to, že kartáč během své životnosti – tedy podle toho, jak je opotřebovaný – může lak poškrábat jinak. Nový kartáč má jiné účinky než ten, který už má za sebou třeba sto testů. Proto se ke každé zkoušce musí vkládat referenční vzorek, vůči němuž se porovnávají ty testovací vzorky. Zákazník si buď přiveze svůj referenční vzorek, nebo se použije jeden z našich referenčních plechů nalakovaných normou definovaným lakem. Ke každé zkoušce se takový referenční vzorek – vždy nový – vloží a sleduje se, jak kartáč mění své vlastnosti. Životnost kartáče je padesát hodin, pak se musí vyměnit za nový.“

Sleduje se třeba také tloušťka laku po delší době, řekněme po desítkách či stovkách umytí, ptáme se. „Ne, to netestujeme. Měří se jen lesk před a po – případně lze měřit ještě také barvu.“

Drtivá většina zákazníků této malé myčky se rekrutuje z řad „lakařů“, jak jim tady říkají – jsou to vesměs firmy, které lakují všemožné díly a části karosérií, dodávají díly automobilkám a podobně. „Ti jednoduše potřebují papír na to, že jejich lak vydrží mytí v myčce. Často také měříme pochromované díly, lišty,“ uzavírá náš průvodce.

Pokračovat na stránky vývojové zkušebny SWELL >>


« Zpět na výpis