Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Úvod O nás

O nás

Jsme předním českým poskytovatelem vývojových služeb pro automobilový průmysl. Od svého založení v roce 1993 vyrostla naše společnost z malé konstrukční kanceláře v dnešního respektovaného vývojového partnera evropských automobilek a jejich dodavatelů. S rostoucím týmem přes 160 zaměstnanců poskytujeme služby více než stovce stálých zákazníků ve 12 evropských zemích. Naši firmu tvoří vnímaví a komunikativní odborníci, kteří mají techniku v krvi.

Thore von Scheffer

Předseda představenstva

Petr Havlík

Výkonný ředitel SWELL, a.s.
Člen představenstva

Martin Hlinský

Výkonný ředitel Altran Technologies Czech Republic, s.r.o.
Člen představenstva

Petr Kulhavý

Finanční ředitel
SWELL, a.s.

Jan Bičík

Finanční ředitel
Altran Technologies Czech Republic, s.r.o.

Viktor Čížek

Vedoucí útvaru design, styling a class A surfacing

Kontakt

Jan Foltin

Vedoucí útvaru vývojové konstrukce

Kontakt

Jaromír Kejval

Vedoucí útvaru zkoušek a simulací

Kontakt

Radek Bulíček

Vedoucí útvaru vývojové prototypové dílny

Kontakt

Filip Tyrychtr

Vedoucí útvaru BIW tooling

Kontakt

Michal Volánek

Vedoucí útvaru Enterprise Performance

Kontakt

Milan Kluz

Vedoucí útvaru rozvoje infrastruktury

Martin Hobza

Vedoucí útvaru kvality

Michal Menčík

Vedoucí útvaru správy výpočetní techniky

Uložit

VÝVOJ SPOLEČNOSTI

1993 – 1998     RANNÉ OBDOBÍ

Konstrukční kancelář

21. července 1993 zakládají tři společníci, Ing. Lubomír Drašar, Ing. Pavel Krois a Ing. Petr Novotný společnost SWELL, spol. s r.o., se sídlem v Lázních Bělohradě. Firma otevírá svou kancelář v Hořicích a začíná realizovat první konstrukční zakázky v SW prostředí ICEM DDN a ICEM Surf.

Ke třem jednatelům přibývá během roku dalších pět zaměstnanců. SWELL poskytuje  automobilce Škoda Auto podpůrné práce při vývoji kapot vozů a zahajuje dlouhodobou spolupráci v oblasti vývoje karoserií. Na scénu vstupuje nový konstrukční software Catia V4 a konstruktéři SWELLu v něm zpracovávají stále větší projekty.

1999 – 2005     ROZŠIŘOVÁNÍ PORTFOLIA

Prototypová dílna

Numerické simulace

Zkušebnictví

V roce 1999 společnost odkupuje jednu z výrobních hal společnosti Jesva (ZEZ) v Hořicích a rozšiřuje své služby o oblast stavby prototypů. Postupně se specializuje na lisované karosářské struktury, obráběné modely, nástroje a přípravky.

O rok později firma doplňuje do portfolia služeb numerické simulace. První zakázky jsou realizovány v SW FEMAP, následně MSC Nastran. Později přibývá stavba FE modelů v prostředí ANSA a dynamické výpočty v MSC Adams. První simulace v SW PAM Crash zahajují dlouhodobou expertízu v oblasti ochrany chodců. Vedle podpory vývojových projektů v oblasti osobních vozů se výpočtáři podílejí také na vývoji tuzemských autobusů.

Na konci roku 2000 se z firmy o ca. 40 zaměstnancích odděluje jeden ze společníků Petr Novotný s částí personálu a zakládá společnost Airon-Technic. Ta se později stává součástí španělské skupiny Applus Idiada.

Dále se rozvíjející spolupráce SWELL se Škoda Auto vede v roce 2003 k otevření pobočky SWELL na Ptácké ulici v Mladé Boleslavi, v bezprostřední blízkosti Technického vývoje automobilky. Firma zavádí systém řízení kvality dle ISO 9001:2001 a od roku 2004 je úspěšně certifikována společností TÜV SÜD.

Pro vývojové projekty výpočtářů začíná být přirozeně nezbytné validovat (ověřovat) simulační modely a opatřovat pro ně korektní materiálové vlastnosti. V roce 2005 jsou ve skromných prostorách dvou původních garáží v objektu firmy instalovány první technologie pro materiálové testy a jsou tak položeny základy pozdější Vývojové zkušebny SWELL, nejdynamičtěji se rozvíjející části firmy. Ve stejném roce je rovněž zahájena migrace na konstrukční SW Catia V5. Společnost čítá zhruba 80 zaměstnanců a zaznamenává intenzívní nárůst objemu zakázek.

2006 – 2013     CENTRUM VÝVOJOVÝCH SLUŽEB

Skokové posílení obchodních kapacit a aktivit zejména u předních dodavatelů automobilových celků a komponentů přináší významné rozšíření zákaznického spektra firmy. Stávající zázemí stavby prototypů a zkušebnictví již neumožňuje další rozvoj technologií i personálních kapacit, vedení společnosti se tedy v roce 2006 rozhoduje pro ambiciózní projekt výstavby nového Centra vývojových služeb (CVS) SWELL v Hořicích, nejvýznamnější investiční akci v dosavadní historii firmy. První etapa moderního areálu je slavnostně otevřena 12. září 2008, u příležitosti patnáctého výročí založení firmy. Projekt CVS je oceněný agenturou CzechInvest v rámci soutěže Investor roku 2007 za největší technologický přínos.

Vývojová zkušebna vedle nových prostor posiluje také o nové technologie a odborný personál a ustavuje procesy provádění testů na nejvyšší profesionální úrovni. V roce 2009 je jí společností ČIA udělen statut Akreditovaná zkušební laboratoř dle ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 č.1552, který od tohoto roku pravidelně úspěšně obhajuje.

Rok 2009 je stižen krizí v automobilovém průmyslu a představuje pro firmu mimořádně náročné období. Pro výrazný pokles objemu projektů zejména u hlavního zákazníka je přijata řada nutných opatření pro minimalizaci nákladů, včetně dočasného snížení mezd zaměstnanců. Firma přesto udrží téměř kompletní zaměstnaneckou základnu, díky které je schopna zachytit explozivní nárůst poptávky již v druhé polovině roku 2010 a roce následujícím. SWELL získává zpět svou silnou pozici předního poskytovatele vývojových služeb pro automobilový průmysl v ČR a navazuje na započatou rozvojovou strategii.

V roce 2012 je zrealizována II.etapa výstavby Centra vývojových služeb, při které jsou dále rozšířeny prostory  vývojové prototypové dílny a vývojové zkušebny.

2014 – 2016     NOVÁ ÉRA

V polovině roku 2014 předávají zakladatelé a dosavadní jednatelé firmy Lubomír Drašar a Pavel Krois štafetu dalšího rozvoje firmy novému vlastníkovi, kterým se ke dni 10. 6. 2014 stává fond rozvojového kapitálu Genesis Private Equity Fund II (GPEF II), spravovaný společností Genesis Capital. Stávající management firmy doplňuje v pozici CEO Ing. Lucie Baleková, pod jejímž vedením společnost pokračuje v realizaci růstové strategie. Ke dni 1. 7. 2015 nabývá účinnosti sloučení společnosti SWELL, spol. s r.o. s účelově založenou společností Kalgato Invest a.s. vlastněnou fondem GPEF II, do nástupnické společnosti SWELL, a.s.

Náročný a úspěšný rok 2015 probíhá ve znamení intenzívní přípravy společnosti pro další rozvoj, a to ´za plného chodu´. Jsou ustaveny nové procesy, posílena vnitřní organizace a infrastruktura firmy, a je zpracován projekt dostavby areálu Centra vývojových služeb - III. etapy. Firma meziročně posiluje o dosud nejvyšší počet zákazníků a nový personál, který na konci roku čítá již 150 zaměstnanců. Díky vysokému objemu úspěšně zrealizovaných zakázek dosahuje rekordních ročních tržeb přesahujících 200 mil. Kč.

2016 – 2017     INTEGRACE

Do roku 2016 vstoupil SWELL jako silná a dynamická společnost, připravená pro další růst a upevňování své pozice na trhu vývojových prací v automobilovém průmyslu. Koncem října 2016 byl úspěšně završen proces prodeje firmy a výhradním vlastníkem SWELL se od 2. 11. 2016 stala společnost Altran Technologies Czech Republic. Tímto krokem se SWELL začlenil do nadnárodní skupiny Altran, světové jedničky v oblasti výzkumu a vývoje v širokém spektru odvětví, např. v letectví, automobilovém průmyslu, obraně, energetice, financí, železniční dopravě a telekomunikací.

Předseda představenstva a generální ředitel společnosti Altran Group Dominique Cerutti v této souvislosti uvedl: "V našem strategickém plánu společnosti do roku 2020 považujeme Německo za prioritní trh. Díky akvizici firmy SWELL a společnosti BENTELER Engineering, kterou jsme zveřejnili začátkem listopadu 2016, jsme přebudovali naše možnosti v tomto regionu. SWELL má potenciál stát se součástí naší sítě Industrialized GlobalShore® jako platforma využívající výhod blízkých lokalit či sousedících zemí, odlišná od ostatních poskytovaných služeb klientům z celého světa, neboť bude nabízet kompletní vozidla."

Rok 2017 bude ve znamení integrace obou společností s cílem vytvořit kompletní nabídku služeb v sektoru automobilového průmyslu. K poskytování vývojových služeb špičkové kvality je třeba zaměstnávat zkušené odborníky. Právě takoví ve SWELLu pracují a jejich zapojení do aktivit skupiny Altran přinese oboustranné synergie.


SWELL - JAK TO ZAČALO...

Zakladatelé firmy Lubomír Drašar a Pavel Krois vzpomínají na své začátky

První ze zakladatelů společnosti Swell, pan Lubomír Drašar, v 80. letech pracoval jako konstruktér ve státním podniku Narex v Lázních Bělohradě. V roce 1991 narazil v novinách na inzerát německé firmy, která hledala pro spolupráci s mladoboleslavskou Škodovkou vývojáře pro konstruování na počítači. A rozhodl se, že to zkusí. „Byla to pro mě ideální příležitost k profesnímu zdokonalení. Němci ale u nás svoji pobočku nazaložili, tak jsme se s několika kolegy rozhodli po roce osamostatnit a pro Škodovku jsme začali pracovat sami pod hlavičkou vlastní firmy,“ vzpomíná.

Swell vznikl v roce 1993. V době obrovských možností spojených s rozvojem tržního hospodářství, jež se jeho zakladatelům podařilo skvěle využít. „Samozřejmě jsme k tomu potřebovali i štěstí. Pamatuji se, jak jsme třeba v Praze tři hodiny v tehdejším Paláci kultury hledali sídlo firmy, která nám měla dodat první počítač. Kdybychom je tenkrát nenašli, tak třeba žádný Swell ani nevznikl,“ říká Drašar.

„Povolení k nákupu našeho prvního počítače ze Spojených států tehdy dokonce kuriózně podepisoval sám americký prezident George Bush st., protože tehdejší ředitel kanceláře James Baker měl dovolenou,“ dodává druhý spoluvlastník firmy Pavel Krois. Toho do Swellu zavedla podobná cesta: „Já jsem se zpočátku živil jako konstruktér v hořickém ZEZu. Se Swellem jsme začali pracovat pro Škodovku čerstvě prodanou věhlasnému Volkswagenu, což pro nás byla obrovská výzva. Vidět výsledky své práce dennodenně kolem sebe v podobě nejprodávanějších aut v republice byl, a stále je, hodně dobrý pocit.“

Spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou, která trvá dodnes, zahájili hořičtí vývojáři kapotou, přední maskou, blatníkem, střešní lištou a víčkem palivové nádrže pro Felicii. „Šlo o to jednotlivé díly začlenit do celkové struktury auta tak, aby vše fungovalo. Podobným způsobem jsme se různou měrou podíleli na každém modelu, který za posledních dvacet let opustil brány Škodovky,“ říká Krois.

[úryvek z rozhovoru a článku Ivana Truhličky, 5plus2 dny]

Uložit

Webový magazín (nejen) o automobilovém vývoji

www.vvautomotive.cz

Portál VVAutomotive.cz prostřednictvím zajímavého a inspirativného obsahu obsahu oslovuje automobilové profesionály, nadšence a studenty technických oborů.


Seminář VVA

www.seminarvva.cz

Seminář VVA je prostředím pro odbornou inspiraci současných a budoucích automobilových vývojářů. Témata jednotlivých ročníků se střídavě věnují vývojovým oblastem od konstruování, přes numerické simulace a zkušebnictví, po stavbu prototypů.


Studentská formule

cartech.cvut.cz/


Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola Jičín

www.vos-sps-jicin.cz/



swell v médiích

Prumysl.cz:
Vývojářskou firmu Swell Hořice koupil francouzský Altran, 27.10.2016

Aktualne.cz:
Vozy F1 Ferrari budou rychlejší. I díky konstruktérům Swellu, 4.2.2015

Dobrodružství personalistiky:
Petr Havlík: Ohlédnout se za kolemjdoucím autem a vidět na něm výsledek svojí práce je rozhodně silný pocit, 1.10.2014

Trendy v technologiích pro automobilový průmysl 2014 (odborná příloha časopisu Konstruktér):
Vývojová zkušebna Swell vsází na speciální technologie a zkoušky, 22.9.2014

E15.cz:
Český Swell vyvíjí pro Škodu i formuli, nyní jej koupil fond Genesis,18.6.2014

Investujeme.cz:
Genesis Capital získal majoritní podíl ve společnosti Swell, 18.6.2014

Týdeník 5plus2:
Swell udělal další krok v rozvoji firmy, 4.7.2014
Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cesky-swell-vyviji-pro-skodu-i-formuli-nyni-jej-koupil-fond-genesis-1094010#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylin

Studenti musí mít chuť řešit problémy, říkají ve Swellu, 28.2.2014

Vývojáře Swellu musí práce bavit, 30.5.2013.

V Hořicích znají auta budoucnosti, 21.9.3013